بهترین آغاز لیگ

با 9 برد، یک مساوی و یک شکست در یازده بازی، بارسای گواردیولا بهترین آغاز در لیگ را با چیره شدن بر رکورد ثبت شده توسط یاران سر بابی رابسون در فصل 97/1996 داشته است.

همچنان راه بلندی برای رفتن باقی مانده است، ولی بارسای 09/2008 پیش از این برای خودش جایی در کتاب های تاریخی با آغاز رکورد شکننده در لیگ پس از پیروزی در نوئوو کولومبینو بدست آورده است. با 9 برد، یک تساوی و یک شکست، آنها بر رکورد ثبت شده توسط یاران سر بابی رابسون در فصل 97/1996، که تا 16 نوامبر 2008 بهترین آغاز در تاریخ باشگاه با هشت برد و سه تساوی بود، چیره شده اند.

Open in new window


رایکارد، کرایف و هررا
دیگر آغاز های عالی شامل فصل 64/1963 می شود که بارسا با 9 برد و دو شکست، زیر نظر سزار رودریگز اسطوره ای کار را آغاز کرد. با این وجود، آن تیم سپس تعادلش را از دست داد و نتوانست در جایگاه نخست باقی بماند. آغاز های فرانک رایکارد (05/2004)، یوهان کرایف (91/1990) و هلنیو هررا (59/1958) نیز تقریبا به همان میزان خوب بودند. تیمهای آنها با هشت برد، دو تساوی و یک شکست آغاز کردند. در هر سه فصل بارسا لیگ را با قهرمانی به پایان برد.

تیم های هدایت شده توسط فرانز پلاتکو (56/1955) و جیمز بلامی (30/1929) بد شانس تر بودند که با وجود داشتن دو تا از بهترین آغاز ها در تاریخ - هشت برد، یک تساوی و دو شکست - در پایان نتوانستند با قهرمانی لیگ کار را به پایان ببرند.

رکورد پیروزی های پیاپی همچنان ثابت
9 برد پیاپی موفقیت خوب دیگری از بارسای 09/2008 است. با این وجود، این میزان همچنان پنج تا عقب تر از رکورد بیشترین پیروزی های متوالی ثبت شده توسط تیم رایکارد در فصل 06/2005 که است چهارده عدد بود.

«این سه امتیاز ما را بسیار بیشتر نیرومند کرده است.»

اگرچه او می داند که عملکرد بازیکنانش بسیار خوب است و اعتقاد دارد که این سه امتیاز هوئلوا «تیم را قوی تر کرده است» و منظورش این است که «ما یک هفته دیگر در صدر قرار داریم» اما باز هم مثل همیشه با لحن محتاطانه خود تیمش را آرام تحسین می کند و می گوید: «هیچ تیمی نیست که در نوامبر قهرمانی را ببرد.»

برد بارسا در نوئوو کلمبینو با نتایج متفاوتی که رقبای هراسان بارسا بدست آوردند، باعث شده است تا آنها اکنون صدر نشین این رقابت ها باشند. درست است که بارسا به قول مربی اش «9 بازی را در این رقابت ها پشت سر هم برنده شده است» اما باید دانست که این مربی واقعا سزاوار احترام بسیار است، چرا که توانسته این مسئله روحیه بخش را به تیمش الحاق کند که خاصیت این مرحله از رقابت ها، تنها احتیاط است.

Open in new window


همچنان جنگنده
او گفت: «درست است که این سه امتیاز موقعیت ما را خیلی به ثبات رسانده است، اما باید دانست که هیچ تیمی قهرمانی را در نوامبر نمی برد. بله، چیزی که پیداست این است که ما یک هفته دیگر هم صدر نشین بلا منازع هستیم. اما باید دقت کنیم، چرا که اگر قدری لغزش کنیم، رقبا به سرعت گوی را دوباره از ما خواهند ربود.» گواردیولا می داند که هنوز ابتدای فصل است و آنها اکنون باید «استراحت کنند، آماده شوند تا بتوانند» در بازی برابر ختافه همچنان جنگنده بمانند.

یک مسابقه پایاپای
از گواردیولا در مورد نظرش راجع به مسابقه پیش سوال پرسیده شد. «بازی همانطوری که من حدس می زدم، کاملا برابر بود. کلی بگویم، تیم بسیار احساس خوبی داشت، خوب بازی می کرد و بر معیار های درستی تکیه کرده بود.» او همچنین در مورد تیم خودش اظهار نظر کرد که «کنترل بازی در دستان ما بود و موقعیت ها هم بیشتر نصیب ما می شد» اما او در این ضمن اعتراف کرد که دوست داشته که زودتر به گل برسند. او گفت: «وقتی ما یک گل پیش افتادیم، بازی برایمان راحت تر دنبال می شد و در این بین، رکرتیوو هم دو موقعیت مسلم گلزنی داشت.»

تحسین رکرتیوو
جوزپ گواردیولا اقرار کرد که تحت تاثیر بازی تیم رکرتیوو هوئلوا قرار گرفته بود، و همچنین او باور دارد که «از وقتی لوکاس آلکاراز پا به این تیم نهاده است، این تیم بسیار خوب بازی می کند، در زمین خوب پخش می شود و هر کس می داند که در زمین چه وظیفه ای دارد.»

او احساس می کند که تنها خرده جزئیاتی از مسائل بودند که باعث توافت بین تیم ها شدند، و «شما نمی توانید پیشرفت آنها را درک کنید. ما می فهمیم که آنها چقدر سخت کوش هستند و برای بازیشان می جنگند. آنها تیم سازمان یافته ای هستند و من بر خودم واجب می بینم که آنها را از صمیم قلب تحسین کنم.»

گوشه کناره هایی از لاپورتا و ماجراهای روح جنگنده اعضای تیم
در واکنش به برد بارسا مقابل هوئلوا، مدیر باشگاه بارسلونا، خوان لاپورتا، اعلام کرد که «حقیقتا روح عظیمی در تیم جان گرفته است» و بازیکنانش «نشان دادند که بسیار افتاده و با صلابت هستند و باید این روند در ادامه هم حفظ شود. ما تجربه لازم را اخذ کردیم و اکنون همه موانع را برای رسیدن به اهداف بزرگمان بر می داریم.»

لاپورتا همچنین خوشنود است که تیمش توانسته تقریبا اکثر رقبای کاملا شانه به شانه و پر نام خود را از میدان به در کند، اما هنوز معتقد است که این مسئله ربطی به بازی های دیگر ندارد و «ما همچنان باید بر معیارهای پیروزی خودمان کار کنیم و انگیزه لازم را همیشه در تیم ببینیم.» او همچنین به این مسئله که بارسا گاهی اوقات در گلزنی مشکل داشت و سخت می توانست به دروازه راه پیدا کند، اشاره کرد و دلیل آن را «خوب بودن رکرتیوو» اعلام نمود.

در نهایت، از او در مورد بحران های اخیر گریبان گیر رئال مادرید سوال پرسیده شد. او گفت که «ما هیچ گاه عادت نداریم در باشگاه به مشکلات رقبایمان بخندیم و آنها را مسخره کنیم.» این ابتدای کلام او بود که می خواست به همه اعلام کند که بارسا دوست ندارد فکرش را مشغول کسی به غیر از خودش کند. «ما همیشه به رقبایمان احترام می گذاریم. اما دلیل نمی شود که ما به آنها و مشکلاتشان فکر کنیم، ما تنها یک چیز از فوتبال می خواهیم، آن هم جمع آوری امتیازات و نشان دادن تصویری زیبا از فوتبالمان است. و دیگر هیچ.»

افزایش اختلاف در صدر جدول

بارسلونا هنگام دیدار با رکرتیوو، در عصر یکشنبه می تواند اختلافش در صدر جدول را افزایش دهد و همچنین می خواهد روند هشت پیروزی پیاپی در لیگش را تمدید کند.

پس از شکست 1-0 رئال مادرید در بربر رئال وایادولید و باخت 2-3 والنسیا برابر اسپورتینگ در عصر شنبه، آبی و اناری ها اکنون می توانند در پیکارشان در نوئوو کلومبینو برتریشان بر این جفت در قله لیگ را افزایش دهند.

Open in new window


دیدگاه های مقابل
درحالی که بارسا برای جلوتر افتادن در صدر بازی خواهد کرد، رکرتیوو از آنجایی که یک پیروزی می تواند آنها را از جایگاه های سقوط دور کند، دلیل بسیار متفاوتی برای خواستن سه امتیاز دارد. تیم لوکاس آلکاراز این فصل تنها یک بازی را برده است و آن در روز آغازین لیگ بیرون از خانه در برابر رئال بتیس پیش آمد و تنها هفت امتیاز به نامشان دارند، در مقایسه با مجموع 25 بارسلونا.

همه در دسترس
پیش از آغاز بازی، گواردیولا ترکیب 18 نفره را اعلام کرده و باید اندرس اینیستا، اریک آبیدال و گابریل میلیتو را به خاطر مصدومیت کنار بگذارد، در حالی که آلبرت خورکرا، پدرو و ویکتور سانچز همگی استراحت داده شده اند. این یعنی ساموئل اتوئو فرصت تمدید مجموع گلهایش در صدر جدول پیچیچی را دارد و لیونل مسی همچنین نگاه به افزودن به رکورد گلزنی جالب توجه اش در این فصل خواهد داشت.

این بازی آسان نیست
البته از آنجایی که تیم های متعددی به هوئلوا این فصل رفته اند و با حداکثر امتیاز باز نگشته اند، شامل والنسیا، آبی و اناری ها نمی توانند انتظار اوقات راحتی را داشته باشند. به هر حال، رکر آغاز عالی در این فصل نداشته است و توانسته هفت امتیاز از ده بازی نخست اش در این فصل جمع آوری کند. اکنون آنها امیدوار به عملکرد روحیه بخش برابر میهمانان کاتالان خواهند بود و برای گرفتن چیزی از این مصاف باید در بهترینشان باشند.

آخرین بار 2-2
بارسا و رکرتیوو، آخرین بار 12 آوریل در لیگ دیدار کردند و بازی با تساوی 2-2 پایان یافت. آبی و اناری ها پس از اینکه ساموئل اتوئو در دو موقعیت آنها را پیش انداخت، برتری را از دست رفته دیدند.

بدون نکته غافلگیر کننده برای رکرتیوو

پپ گواردیولا یک ترکیب 18 نفره را برای بازی امشب اف سی بارسلونا برابر رکرتیوو اعلام کرده است و در این ترکیب، جایی برای آلبرت خورکرا، پدرو و ویکتور سانچز نبوده است.

این سه نفر استراحت داده شده اند، در حالی که اندرس اینیستا، اریک آبیدال و گابی میلیتو، به دلیل مصدومیت از تیم کنار هستند و در لیستی که مربی آبی و اناری ها، شنبه ظهر، پس از جلسه تمرینی آماده سازی برای بازی اعلام کرد، حضور ندارند.

Open in new window


پدرو با بارسا اتلتیک
پدرو اگرچه از تیم اصلی کنار گذاشته شده، اما از سوی لوئیز انریکه برای بازی در بارسا اتلتیک در دیدار برابر گاویا دعوت شد. او هفته پیش نیز برای تیم ب باشگاه، برابر ترزا بازی کرد. ویکتور سانچز هم ممکن است در ترکیب بارسا اتلتیک استفاده شود و در آخر هفته مورد استفاده قرار گیرد.

ترکیب
والدس، پینتو، آلوز، سیلوینیو، کاسرس، پویول، مارکز، پیکه، سرجیو بوسکتس، یحیی توره، کیتا، ژاوی، گودیانسن، گلب، مسی، اتوو، بویان و آنری.

روزی که کوبالا هفت گل به ثمر رساند!

چهار گل ساموئل اتوئو در روز شنبه، او را آقای گل لیگ اسپانیا کرد. ولی این کامرونی همچنان خیلی از رکورد گل هایی که در راه قهرمانی توسط کوبالا ثبت شده اند، عقب است.

پس از زدن چهار گل برابر وایادولید، ساموئل اتوئو گفت: «مهمترین چیز، برد بارسا و کار انجام شده توسط تمام تیم بود.» این همان چیزی بود که 56 سال پیش، هنگامی که اسطوره دیگر بارسا، لادیسلاو کوبالا، هفت گل در یک بازی برابر اسپورتینگ گیخون (9-0) زد، گفته شد. این مقدار گل همچنان رکورد جاودانه برای یک بازیکن در یک بازی لیگی باقی مانده است.

Open in new window


رکورد کوبالا
این مجارستانی، آن روز استقبال ایستاده ای از جمعیت حاضر در ورزشگاه بر روی جایگاه های استادیوم لس کورتس قدیمی دریافت کرد. به طور شگفت انگیزی، خود این بازیکن پیشتر پذیرفت که مطمئنم نبود که در شرایط فیزیکی خوب و کافی برای حتی بازی کردن هست یا نه. لاسزی دو بار در نیمه نخست گل زد (دقایق 11 و 27) و سپس پنج گل دیگر در نیمه دوم، که دو گل از روی نقطه پنالتی بود، به ثمر رساند.

مانچون: «آن زیاد در زندگی ات رخ نمی دهد.»
آن روز 10 فوریه 1952 بود و همچنین توسط یکی از مهاجمان آن روز به یاد آورده می شود، ادوارد مانچون که یکی از دو گل دیگر را زد. او می گوید: «زدن هفت گل در یک بازی بسیار دشوار است، آن زیاد در زندگی ات رخ نمی دهد، به ویژه برای بارسا.»

مهاجم سابق همچنین درباره اینکه چگونه تنها از راه کار تیمی، توپ در وضعیتی قرار می گیرد که یک مهاجم می تواند گل بزند، نظر داد و همچنین گفت که تردید دارد که این شاهکار دیگر تکرار شود. «در فوتبال امروزی هتریک کردن به اندازه کافی سخت هست، چه برسد به هفت گل!»

مانند چهار گل زده شده توسط ساموئل اتوئو، مانچون همچنین احساس می کند که به لئو مسی نیز باید اشاره شود، چون «او تقریبا به اندازه اتوئو سزاوار است، چون توپ را درون یک ظرف به او هدیه داد.»

گلزنان بزرگ
لادیسلاو کوبالا تنها بازیکنی نیست که هفت گل در یک بازی برای بارسا زده است. ایولوگیو مارتینز، همین کار را در سال 1957 انجام داد، ولی آن در بازی جام حذفی برابر اتلتیکو مادرید بود (8-1).

رکورد کلی گلهای زده شده در یک بازی به بنیانگذار باشگاه متعلق است، خوان گمپر که 9 گل در یک بازی و نه تنها یکبار، بلکه سه بار به ثمر رساند. او دوبار 9 گل در کوپا ماکایا زد، در سال 1901 ( برابر فرانکو - اسپانیول و تاراگونا) و همچنین به همین آمار در نسخه 1903 کوپا بارسلونا دست یافت (بارسلونا, 13 - باشگاه ایکس, 0)

«بهترین عملکردم همچنان در راه است.»

ساموئل اتوئو باور دارد که بهترین عملکردش همچنان در راه است، چون محدودیتی برروی چیزی که می خواهد بدست آورد نمی گذارد. ملی پوش کامرونی همچنین فاش کرد که رویایش برای بارسا تلاش و بردن هر رقابتی که در آن بازی می کند، است.

این مهاجم بارسا که با مطبوعات در بعد از ظهر جمعه صحبت می کرد، سپس عنوان کرد که تیم رهبری ندارد. او گفت: «در فوتبال هر بازیکنی مسئولیت هایی دارد و به همین دلیل همه ما رهبر هستیم. من فکر می کنم بهترین عملکردم همچنان در راه است. تعریف هایی که از من می شود، به من اجازه نمی دهند تمرکزم را از دست دهم، چون در آن زمان سقوط خیلی آسان است. هنگامی که اوضاع خیلی خوب پیش می روند، خونسردی خیلی مورد نیاز است.»

Open in new window


بدون چیزی برای اثبات

پس از فصل های متمادی گلزنی مرتب برای آبی و اناری ها، اتوئو باور ندارد که باید خودش را به کسی ثابت کند و اکنون تنها چیزی که می خواهد این است که «بارسا ادامه به بازی مانند بازی های اخیر بدهد و امیدوارم که در هر رقابتی بتوانیم خوب کار کنیم.»

بدون مقایسه

به جای نگاه به فصل های پیشین، اتوئو فکر می کند: «ما نمی توانیم خودمان را با هیچ کسی مقایسه کنیم و دغدغه اصلی مان باید ادامه به بردن بازی ها باشد. بازی رکرتیوو فینال بعدی مان است، من فکر می کنم باید بر هر تیمی چیره شویم، نه فقط رئال مادرید.»

آرامش برابر رکر

یکشنبه، بارسا در نوئوو کلومبینو بازی می کند که هیچ وقت در آنجا نباخته است، ولی اتوئو فکر نمی کند که این موضوع باید نشانگر هیچ چیزی باشد. او افزود: «ما باید آرام باشیم، احترام نشان دهیم و با خوب بازی کردن ببریم.»

بازیکن سازی عالی

ساموئل اتوئو درباره اینکه باشگاه، یکی از بهترین تیم های جوانان بازیکن ساز در جهان را دارد، با رئیس باشگاه بارسا خوان لاپورتا موافقت کرد. او توضیح داد: «در بهترین باشگاه های این بازی چنین بازیکنان خوبی که از اینجا بالا می آیند، پیدا نمی کنی.»